maanantai 25. maaliskuuta 2013

Kirjallisuus kautta aikojen

Kävin viime syksynä kääntymässä Suomalaisen kirjakaupan alennusmyynnissä. Ei sekään tapahtuma ole enää samanlainen kuin aikaisemmin: ennen tarjolla oli enempi valinnanvaraa ja muutenkin se oli paljon isompi kirjavuoden häppeninki. Mukaan tarttui sillä kertaa yksi ainoa kirja, sekin alhaiseen kolmen euron hintaan: Kirjallisuus kautta aikojen antiikista nykyaikaan (H. F. Ullmann 2010).

Mulle tulee säännöllisesti alemmuuskompleksi, jos satun lukemaan liikaa toisia kirjablogeja. Kirjallisuutta opiskelleet ja muistakin useampi ihminen osaavat aina kirjoittaa analyyttisiä ja hyviä tekstejä. Minä en tunne osaavani. En osaa yleensä edes sijoittaa kunnolla kirjoja mihinkään perinteisesti määriteltyyn ajanjaksoon tai "lokeroon". Kuvataiteen puolella mulla sentään on sentään jonkunlainen käsitys eri tyylilajeihin, vaikken aina osaisikaan teoksia niihin sijoittaa.

Tähän tarpeeseen toivottavasti osuu tämä hankkimani kirja. Tarkoitus olisi selailla sitä ja nyt viimeinkin vähän viisastua, että olisin edes omissa silmissäni uskottavampi kulttuuribloggaaja. Kirja on sen jälkeen ollut mulla töissä ja olen aina välillä lueskellut sitä ruokatunnilla. Kokonaiskäsitystä kirjallisuuden historiasta en ole vieläkään itselleni saanut, kun olen lueskellut tästä vain palasia. Mutta on tästä hyötyä silti ollut, ehdottomasti hintansa arvoinen teos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti