sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Kirja: 34 tapaa estää maapallon ylikuumeneminen


Risto Isomäki: 34 tapaa estää maapallon ylikuumeneminen.Tammi 2008.
(Kansi: Jussi "S" Karjalainen / Arno Rautavaara)

Mulla on pari vuotta ollut tavoitteena lukea enempi tietokirjoja, mutta tänä vuonna en alkuvuoden aikana ole kovinkaan montaa lukenut ja se harmittaa. Risto Isomäeltä olen aikaisemmin lukenut muutaman hänen romaaneistaan, joissa on myös ollut ympäristö- ja energiateemoja mukana.

Tässä kirjassa hän paneutuu siihen, mitä maapallon lämpenemiselle voisi tehdä. Alkuosassa esitellään tapoja, joilla voidaan vähentää hiilidioksidia ilmakehästä esim. varastoimalla hiiltä eri menetelmillä. Keskimmäisessä osassa tarjotaan vaihtoehtoja parantaa maapallon heijastavuutta, jolloin lämpöenergiaa ei jäisi maan pinnalle samalla tavalla. Viimeisessä osassa esitellään mahdollisuuksia vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, mutta niitä ei ole otettu mukaan lukuun 34 eli yhteensä toimintatapoja on mukana enemmän.

Mä olen ollut joskus vielä enemmän ympäristön tilasta huolestunut kuin nykyään, mutta kyllä vieläkin tulee joskus tunne siitä, että pitäisi tehdä enempi maailman pelastamiseksi. En sitten tiedä, että johtuiko se tästä, kirjan hyvyydestä, tietokirjojen lukemisen vähyydestä vai mistä, mutta mä olin ihan innoissani tästä kirjasta. Olen yleisesti ottaen kiinnostunut ihan liian monesta asiasta ja opin kirjasta tosi paljon esim. monenlaisista uusista energia-jutuista. Tyyliltään tämä ei ollut mikään vakava tieteellinen esitys aiheesta, vaan osa esitellyistä tavoista on "hullujen tiedemiesten ideoita" ja välillä Isomäki innostuu jutustelemaan kevyemmin.

Lukuhaasteet:
Kansankynttiläin kokoontumisajot - Ympäristö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti