keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

10 klassikkoa: Kristityn vaellus

John Bunyan: Kristityn vaellus. Päivä 2009.

Kristityn vaellus on hartauskirjallisuuden klassikko, joka on tehty 1600-luvun puolivälissä. Kirjassa Kristitty matkaa eteenpäin ja käy erilaisissa paikoissa (Epäilysten suo, Turhuuksien markkinat jne.) ja joutuu useisiin koettelemuksiin. Matkan aikana hän tapaa useita erilaisia hyviä ja huonoja ihmisiä, jotka on nimetty henkilön ominaisuuksien mukaan (Toivo, Epäilys jne.).

Kirjan takakannessa kirjaa kuvaillaan samaan aikaan historialliseksi romaaniksi, seikkailukertomukseksi ja elämäntapaoppaaksi. Kirjassa Pikku naisia tällä kirjalla oli paikoitellen aika iso osa. Mä olin yrittänyt lukea tätä jo aikaisemmin, mutta nyt sitten retriitissä ollessani sain luettua sen hirveällä vaivalla kokonaan. Mulle kirjaan tarttumiselle ainoa syy oli tosiaan se Pikku naisten ymmärtäminen, että mistä on oikein kyse.

En yleensä pidä näin alleviivaavan opettavaisista kirjoista, kirjan uskonnollinen teema ei oikeastaan häiritse. Kokonaisuutena tämä oli ihan hirveän tylsä ja jouduin siis kahlaamaan kirjan loppuun väkisin (pitäisi ehkä taas muistaa, että kirjoja saa jättää kesken). Mulla on tosin ollut ongelmia aikaisemminkin tämän aikakauden kirjojen kanssa, ehkä silloin ei sitten vaan osattu kirjoittaa niin hyvin, että mä jaksaisin kiinnostua.

1 kommentti:

  1. Hyviä uutisia! Bunyanin Kristityn vaellus on nyt ilmestynyt uutena suomennoksena, tammikuussa 2018. ISBN 978-952-339-988-4

    VastaaPoista