maanantai 24. tammikuuta 2011

Lukuhaasteet?

Lukuhaasteita voi löytää itselleen tai keksiä paljon erilaisia: kirja jokaisesta maasta, kirjailijan nimi alkaa tietyllä kirjaimella jne. Mä olen yrittänyt joskus osallistua joihinkin lukuhaasteisiin bookcrossing-foorumin kautta, mutta en kovin hyvällä menestyksellä. Kyllä mulla usein on jotain tavoitteita lukemisten suhteen, mutta niitä sopivia haasteita ei vaan ole löytynyt (oma kiinnostus ei jaksa riittää tarpeeksi pitkälle, ei löydy sopivia kirjoja jne). Pisimmälle mä olen päässyt kirja jokaisesta maasta -haasteen kanssa. Se vaan on sen verran hankala, että tuskin saan ikinä valmiiksi. Joistakin maista ei ole saatavilla kaunokirjallisuutta ollenkaan eikä aina tietokirjallisuuttakaan, esimerkiksi joistakin Afrikan maista ei meinaa löytyä mitään.

Haluaisin kuitenkin kokeilla enempikin haasteita lukukokemusten laajentamiseksi. Kirjablogeista löysin muutaman, joita päätin kokeilla. Olen aloittanut tai aloittamassa näitä:
* Lue kirja ja katso elokuva. Ensimmäinen teksti tähän liittyen tulee tällä viikolla.
* 10 klassikkoa. Jotta tästä olisi jotain hyötyäkin, ajattelin lukea kaikki 10 sellaisia, mitä en ole ennen lukenut.
* Haruki Murakami challenge. Ideana on lukea kyseiseltä kirjailijalta niin monta kirjaa kuin haluaa. Suomennettuja on vaan kolme ja itse yritän lukea ne.

Ne jotka lukee mielestään liian vähän pohjoismaista kirjallisuutta, voisivat kokeilla Nordic challengea. En itse ilmoittautunut haasteseen mukaan, mutta sen innoittamana ajattelin korjata aukkoja omissa lukemisissani ja etsiä jostain norjalaista ja tanskalaista kirjallisuutta luettavakseni.

Tiedän, että osa tämän blogin lukijoista on kokeillut lukuhaasteita. Kertokaapa kokemuksianne!

2 kommenttia:

  1. Heips!

    Facebookissa kiersi tuossa viime vuoden lopulla pari sellaista haastetta, missä piti kirjalistaan merkata ne kirjat jotka on lukenut tai jos on leffasovelluksen tms. nähnyt. Toinen oli BBC:n ja toinen Keskisuomalaisen top 100 -lista. Ensin mainitussa sanottiin jopa, että suurinosa on lukenut alle kuusi näistä teoksista! Noh, siitä se idea sitten lähti ja tartuin tälle vuodelle haasteeseen! Voit kurkata mun blogista, miten homma etenee :)

    http://kirjaurakka.blogspot.com/

    T, Raisa

    VastaaPoista
  2. Mullekin osui kohdalle ne listat, mutta en yhtään muista, että kuinka monta olin itse lukenut. Pitääkin vähän vilkuilla miten sun projekti etenee! :)

    VastaaPoista