lauantai 8. syyskuuta 2012

Kirja: Louserit vuittuun ja muita Voiman vastamainoksia


Kimmo Jylhämö ja Klaus Welp (toim.): Louserit vuittuun ja muita Voiman vastamainoksia. Voima & Into 2012.

Kirja sisältää Voima-lehdessä vuosien varrella julkaistuja vastamainoksia. Ne parodioivat oikeita olemassa olleita mainoksia tai sitä tyyliä, mitä jonkun firman mainos voisi olla. Niihin on etsitty syvempiä tai uusia merkityksiä informaatiosta ja kiinnitetään huomiota firmojen toiminnan epäkohtiin, että kaikki ei aina mene niin kuin yleisesti luullaan tai firman oman imagon mukaisesti. Usein vastamainosten kohteina on monikansallisia tai muita isoja firmoja, jotka toimivat jotenkin epäeettisesti, tuhoavat ympäristöä tai eivät kohtele ihmisiä hyvin.

Luin aikoinaan säännöllisesti Voimaa vuosikausien ajan ja tykkäsin vastamainosten ideasta jo silloin. Monet niistä on oikeasti aika nerokkaita ja tavoittaa asian ytimen. Markkinoinnin ja mainonnan toiminta on jossain määrin kiinnostavaa, kun kummaltakaan ei voi nykyään välttyä ja välillä kaikki tuntuu toimivan markkinavoimien ehdoilla, niin tämä kirja tarjoaa omanlaisensa näkökulman teemaan. Kirjassa suurimman osan yhteyteen on lisätty myös taustoittavia selityspätkiä, esimerkiksi lehtijuttujen katkelmia, jotka ovat ilmeisesti toimineet inspiraationa. Monista näytetään myös kuvat, joista uudet mainokset on koostettu. (Totesin muuten lukiessani, etten itse osaa vastaavaa kuvankäsittelyä, niin täytyy lisätä se opeteltavien asioiden listalle.)

Myös Voiman Vastamainokset-blogissa on samoja kuvia kuin kirjassakin. Kirjan on arvioinut blogissaan Alaston kriitikko.

Sain kirjan Into-kustannuksen bloggaajatapaamisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti