tiistai 23. marraskuuta 2010

Heureka!

Mä lupasin joskus kauan sitten tämän postauksen, mutta nyt vasta laitan julkaisuun. Mä käyn siis vakituisissa vapaaehtoistöissä Tiedekeskus Heurekassa, olen käynyt jo noin neljä vuotta. Mä olin suunnitellut vapaaehtoistöihin menoa jo vuosia ja kävin kyllä parin kertaa Unicefinkin jutuissa, mutta sitten Heurekaan jumituin pidemmäksi aikaa. Mä olen vaihteeksi tänään työvuorossa, joten siksi juttu on sopivaa julkaista nyt. :)

Mä tykkään kyllä periaatteessa koko Heurekasta paikkana, niin siellä on ollut kiva jatkaa töissä pidempäänkin. Saa olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa ja pääsee käyttämään kielitaitoa, kun ulkomaalaisia kävijöitä on aika paljon. Ne kouluryhmät on tosin aika ärsyttäviä välillä.... Siis jos ne on just niitä joita ei voisi vähempää kiinnostaa. Meidän homma on siis pyöriä siellä näyttelytiloissa, neuvoa ihmisiä niitten juttujen käytössä, vastailla kysymyksiin ja komentaa koululaisia.

Suurin osa niistä muista vapaaehtoisista on eläkeikäisiä, vakituiset oppaat on kaikki aika nuoria. Nuoria vapareita on tosi vähän, lähinnä IB-lukiolaisia, joilla vapaaehtoistyö on pakollista koulua varten. Nuorista tosi monet lopettaa aika äkkiä, mutta mä kyllä tavallaan viihdyn niitten eläkeikäisten kanssa (jostain kumman syystä - yleensä mä pidän vanhuksia ärsyttävinä). Välillä kyllä tekisi mieli itsekin lopettaa, mielenkiintoa parantaisi kummasti jos siitä maksettaisiin. Nyt siellä saa siis työpäivinä ruuan ja vapaalippuja "palkaksi". Mutta onneksi voi pitää taukoja vuorojen välillä, joten seuraavaan kertaan mennessä mä olen yleensä kerinnyt unohtaa kaikki hankaluudet. ;) Vaikka luulen kyllä silti lopettavani siellä tänä vuonna.

Kuva taitaa olla pari vuotta vanha ja siitä krediitit saa antaa Kati Tyystjärvelle. Näette ainakin meidän hehkeät työtakit. :D Harmittaa muuten, ettei iglunrakennuskohdetta siellä enää ole esillä, kun mä tykkäsin siitä tosi paljon.

2 kommenttia:

  1. Kiva merkintä. Oli kiva saada sulta yksityisopastus ^^. Ehkä jos sä oot siellä tarpeeksi töissä niin ne ottaa sut sinne palkallisena :).

    VastaaPoista
  2. Hih, itse oot kiva. :D Mut toi on kyllä oikeasti yksi niistä paikoista jossa olis kiva olla "oikeissa" töissä.

    VastaaPoista